DE AANDRIJFLIJN

Een auto met meer vermogen of een ander gebruik (race, driften) heeft soms behoefte aan een zwaardere versnellingsbak, een versterkte (race) koppeling, een aangepast differentieel en sterkere aandrijfassen. Soms is het zelfs nodig om een complete achteras te vervangen.

Een vervanging van je koppeling is vaak nodig als je een zwaardere belasting op de aandrijving uitvoert. De oude koppeling slipt, geeft niet meer voldoende wrijving of is zelfs te licht van constructie. Het plaatsen van een verzwaarde of race/sport koppeling is dan een mogelijkheid. Ook het aanpassen van het vliegwiel naar een groter/lichter of niet dubbel-massa type is een optie.

Wij gebruiken veelal complete sportkoppelingen van Sachs en leveren daarnaast speciale sinterplaat koppelingsplaten voor standaard drukgroepen.

Bij BMW is er een grote keuze uit versnellingsbakken. Niet zozeer de versnellingsverhoudingen zijn anders, maar wel het koppel dat de bak kan verwerken. Meestal wordt een bak niet zwaarder gekozen dan het beschikbare standaard vermogen. Bij motoraanpassingen kan daarom een andere bak gewenst zijn.

Een aanpassing van het differentieel kan een flinke verandering geven. Een andere (kortere) overbrenging levert altijd meer souplesse en acceleratie op terwijl een sperdifferentieel meer aandrijfkracht geeft wanneer één van de wielen doorslipt (optrekken en bochten). Een oud sperdifferentieel verliest zijn sperwerking en dient inwendig verfrist te worden. Bij ons kun je het sperdifferentieel van je BMW laten repareren, aanpassen en onderhouden. De meeste overbrengingen voor het type '188' zijn op voorraad. Vrijwel alle slijtonderdelen zijn direct beschikbaar.
 
Omdat voor reparatie van een differentieel speciaal gereedschap en afstelringen nodig zijn is dit een karweitje wat je eigenlijk niet zelf kunt. Dus inpakken en langskomen. Losse differentiëlen zijn net zo welkom als de auto’s waar ‘ie nog onder zit.

Voor de differentieelen van het type 188 (=E24, E28, E30 en E36) kunnen we veel aanpassingen uitvoeren: totale revisie, verhogen sperwerking, veranderen overbrenging, koeling vergroten, lekkages verhelpen enzovoort. Vaak zijn de sperplaten versleten of verbrand, de tussenplaatjes te dun of beschadigd (door langdurig driften!) of de drukstukken zelf beschadigd. Al deze onderdelen kunnen gereviseerd of vervangen worden.

Voor het kleine differentieel type 168 en het extra grote differentieel type 210 zijn niet alle onderdelen verkrijgbaar. De aanpassingen zijn dan ook beperkter. Raadpleeg ons als je zo'n differentieel toch wil laten aanpassen of repareren.

BMW gebruikt lamellen-sperdifferentieelen en hier en daar een enkel Thorsen- of worm-sper. Allen worden gemaakt door ZF. Naast deze differentieelen leveren en monteren wij ook Quaife en Drexler sper-klokken. Voor de E46 BMW's is dit vaak de enige mogelijkheid om een sperdifferentieel te kunnen plaatsen.

Alle differentieels die wij bouwen worden eerst geheel uit elkaar genomen en na inspectie de onderdelen vervangen die daar voor in aanmerking komen. In overleg met de klant wordt het differentieel gebouwd: welke behuizing, hoeveel sperwerking, welke overbrenging en natuurlijk de buitenkant. We hebben daarom niets kant en klaar op voorraad liggen. Het is maatwerk. Je oude differentieel of oude sperklok kun je bij ons inruilen.

Ga je niet alleen voor een technisch goed differentieel maar wil je ook de buitenkant op orde hebben dan kan een differentieel gestraald, gelakt, gepoedercoat en voorzien worden van nieuwe boutjes, deksels, sensoren. Het is niet alleen inwendig verfrist, het ziet er dan ook als nieuw uit.

Zoals eerder gezegd: voor differentieels van de BMW E46 zijn de mogelijkheden beperkt. Door BMW wordt vrijwel niets geleverd, meestal grijpen we terug op een Quaife of Drexler sperklok. Ook de overbreng-verhouding kan helaas beperkt aangepast worden. Informeer naar de mogelijkheden.

Iedere auto heeft van tijd tot tijd onderhoud of service nodig. De nieuwere auto’s gaan over het algemeen naar de dealer, de overige auto’s naar de vakgarage in de buurt, voor sommige zaken naar de fastfitters of het onderhoud gebeurt in
LEES MEER
Het Autosport onderdeel van BasRoos is een logisch gevolg van de eigen autosport activiteiten. Autosport kan bedreven worden op het circuit, maar onder beperkende omstandigheden ook op de openbare weg. Hier spreken we
LEES MEER
Een schokdemper is een belangrijk onderdeel van je auto als je het over prestaties en wegligging hebt. Zowel voor straat-auto's als voor auto's die we op het circuit gebruiken geldt hetzelfde: als je de aandrijf-, stuur- en remkrachten
LEES MEER