AUTOSPORT GESCHIEDENIS

De basis voor de autosport is in een ver verleden ontstaan. Na het brommertijdperk, voor de jongeren onder de lezers nauwelijks nog voor te stellen, brak voor mij het tijdperk van de auto aan. We hebben het dan over eind jaren zeventig.

Rijbewijs halen, auto kopen en rijden. Destijds was een lichtmetalen wiel een uitzondering en spoilers waren nog niet of nauwelijks verkrijgbaar. Laat staan al die andere mooie dingen uit de hedendaagse autotuning catalogi.

Om van je oude wagen toch nog wat te maken speelde kleur, een striping hier en daar en brede banden (70 series, dan had je wat!) een belangrijke rol. Echt snelle auto’s bestonden niet in het betaalbare segment. Dus viel er veel te tunen.

Een "Ex Coca-Cola" Ford Escort bestelwagen was een dankbaar uitgangspunt. Het wagentje kostte niet veel en voor Ford was vanuit Engeland veel te verkrijgen. De wat braaf uitziende carrosserie werd flink onder handen genomen: zeer brede wielkasten van polyester werden gemonteerd, de flanken van de rode auto wit gespoten, een paar kuipstoelen, extra meters en Cibié mistlampen maakten van de Escort een wat agressief ogende bolide.

Onderhuids werd ook het nodige aangepast: de 1100 cc motor werd vervangen door een tweeliter Cosworth met twee dubbele Webers, een spaghetti-spruitstuk, sportuitlaat, Koni geel dempers en schijfremmen rondom. Met 170 pk voor een nog geen 800 kilo wegende auto zorgde dit voor een zeer snelle acceleratie.

Naderhand werd nog een Hewland versnellingsbak ingebouwd met een extra lange 1e: tot 85 km niet schakelen, dan kort op elkaar de andere verzetten. Een auto waar ik veel plezier aan beleefd heb en die ik zeker als het eerste succesvolle project autosport wil benoemen.

Na de Ford volgden al snel andere auto’s die van huis uit al sportief te noemen zijn:

Een BMW 320i uit 1978, uitgevoerd in een af fabriek dubbelkleur.

Een BMW 323i uit 1981, mijn eerste nieuwe BMW, een kanon van een auto, een echte blikvanger in de beginjaren tachtig. Na een half jaar laat ik deze auto met af fabriek 143 pk ombouwen door Hartge. Met ruim 200 pk wordt het een echte sportwagenkiller. De auto is echter zeer onbetrouwbaar en gaat vele malen kapot. Na anderhalf jaar wordt besloten om hem weg te doen.

In 1994 neemt de autosport een serieuze wending. Op uitnodiging van BMW Nederland ga ik een dag naar het circuit van Zandvoort om daar kennis te maken met de BMW rijtraining. De instructeurs van Rensportschool Zandvoort leren hoe je kontrole over een auto kunt krijgen en hoe je daarmee vlot (lees snel) kunt rijden. Een dag veel leren, veel lol en een ruim stuk ervaring mee naar huis. Het autosport-virus in binnengeslopen. Een vervolg is de circuit-opleiding en het behalen van de race-licentie.

Met de licentie op zak besluit ik te gaan autoracen op club niveau: de Zomeravond Competitie, kortweg ZAC. Met oude cup-auto’s zoals de Opel Ascona 2.0 en omgebouwde straatauto’s wordt er naar hartelust geracet.

Ik bouw een BMW 323i van 1986 om tot racer: aangepast onderstel, grotere remmen, een veiligheidskooi, racekuip, racegordels en semi-slicks. Een fantastische auto en wat een plezier! Er worden veel kilometers op het circuit afgelegd en met de mede-coureurs gestreden om de eer. Veel meer viel er niet te winnen, maar het is sport voor de sport. Een formule die vandaag de dag nog steeds werkt bij de ZAC. De huidige grote aantallen racers bij de ZAC is het bewijs dat je ook puur voor de spanning en de ontspanning kunt autoracen. Als vrienden, niet als kemphanen.

Na een jaar kriebelt het echter zodanig dat er besloten wordt een betere auto te bouwen. De keuze voor BMW E30 325i is bijna vanzelfsprekend: een basis auto die al goed gebouwd is en voorzien van belangrijke details. De wegligging is goed, achterwielaandrijving aanwezig, een dikke en sterke zescilinder, rondom schijfremmen en wat zeker belangrijk is: het is allemaal goed betaalbaar.

In een aantal weken wordt de auto gebouwd, de motor geprepareerd en het geheel kan mee naar de eerste race. Dit is waarschijnlijk de beste auto geweest voor wat betreft prijs en prestatie: voor enkele duizenden guldens stond hier een echte winnaar in de Supersport klasse.

PK’s wennen echter zeer snel, dus na een seizoen wordt de motor behoorlijk aangepast. De 325i wordt opgevoerd tot ruim 200 pk. Verder worden de Koni geel dempers vervangen door speciaal door Koni gefabriceerde race-dempers. Een hele vooruitgang. De auto is zeer veel sneller en stuurt perfekt. Wederom vallen we in de prijzen met deze auto.

De 2,5 liter motor wordt daarna vergroot tot 2750 cc en leverde zo'n 220 pk. De ombouw naar 2700 cc was al eerder vertoond (Eta-motoren), maar onze oplossing was toch afwijkend. Door slim gebruik te maken van originele onderdelen van de M20 motoren series bleef de kostprijs van de motor laag, de betrouwbaarheid hoog en de prestaties meer dan voldoende.

De door ons gebruikte zuigers en cilinderkoppen uit het BMW programma (waar veel verschillende versies door BMW van gebruikt werden) zorgen voor een goede kompressieverhouding, een optimale vorm van de verbrandingsruimtes en de grote vijand van cilinderkop-scheuren hielden we onder kontrole. Montage van een Schrick nokkenas, aangepaste kleppen, een afgestemd uitlaatsysteem en niet in de laatste plaats veel fijnslijperij maakten onze motoren tot absolute toppers. Samen met Gerard en Wil van Advanced Engineering werd het standaard motormanagementsysteem aangepast (chiptuning). De motoren leverden uiteindelijk ruim 220 pk en een koppel van meer dan 300 Nm. En bleven meer dan een seizoen lang heel waardoor de kosten laag bleven.

De auto werd later verder aangepast: de gehele tunnel inclusief schutbord werd verwijderd om plaats te maken aan een BMW Motorsport motor van een E36 M3 3.0. Deze zeer potente motor, bijna 300 pk!, was weliswaar wat zwaarder, maar door hem verder naar achter in te bouwen verplaatste het zwaartepunt van de auto. De verhouding voor-achter werd beter, de neus zelfs lichter. Een echte verbetering, de auto stuurde messcherp de bochten in. Het onderstel werd aan dit geweld aangepast. De vier-gaats naven maakten plaats voor vijf-gaats exemplaren van een M3 E36.

Grotere remmen maakten 17” velgen noodzakelijk. De auto werd nog wat lager gelegd. Nadat geconstateerd was dat de ombouw goed gelukt was werd ook de carrosserie nog verder aangepast: de schroefkooi maakte plaats voor een uitgebreide gelaste kooi, de carrosseriedelen werden doorgelast voor de nodige stijfheid en alles wat werkelijk niet (meer) nodig was aan plaatmateriaal viel ten prooi aan zaag en slijptol.

Met een uiteindelijk gewicht van 955 kg en ruim 300 pk was deze racer een staaltje van wat mensenhanden kunnen maken. Veel tijd, heel veel tijd zelfs, betrekkelijk weinig kosten, veel enthousiasme en samenwerking met anderen maakten deze auto tot het maximum wat hobbyisten kunnen prepareren.

Omdat het altijd beter kan en het bloed kruipt waar het niet gaan kan was de wens ontstaan om een BMW E36 Compact om te bouwen tot racer. De keuze voor deze auto was weloverwogen gemaakt: de carrosserie bood veel mogelijkheden (gewicht, grote wielbasis en spoorbreedte), veel techniek kon van de oude auto gebruikt worden en het was een meer gangbaar en herkenbaar model. Wat eerder vertoond was herhaalde zich. Na een winter hard sleutelen zag de Compact het licht.

Inmiddels zijn er nieuwe projecten gestart, vooral met de E36. In een Sedan worden nieuwe zaken geprobeerd voordat we ze aan de klanten willen verkopen. Het betreft hier vooral aangepaste 2,5 liter motoren, remmen en nieuwe technieken in de AST onderstellen. Ook is er een STW carosserie uit 1996 aangekocht. Deze auto wordt omgebouwd naar een drie liter, laag en breed. Fotoos zijn binnenkort te zien in de rubriek fotoseries.

Er worden ook nog steeds E30’s gebouwd voor de ZAC E30 klasse. Samen met Alex Janssen Motorenrevisie onderhouden en prepareren we zo’n tien BMW E30’s, daarnaast leveren we aan veel rijders onze motoren en overige onderdelen. Gezien de jarenlange ervaring van mijzelf en Alex in de ZAC en die van Alex en Leo (zijn vader) Janssen in de autospeedway maken ons tot een zeer goed team waar het gaat om techniek, preparatie, revisie en afstelling.

Het DRS Motorsport team van Elmer Dammers en Merlijn Kamp bouwen voor het seizoen 2010 een nieuwe E30 op voor de standaard klasse. Met deze nieuwe auto willen zij zeker bij de top 10 gaan behoren. Vanuit BasRoos Autosport worden zij bijgestaan met alle kennis die we in huis hebben.

Voor iedere E30 enthousiast geldt, op het circuit of op de weg, BasRoos Autosport is de aangewezen partij als het ietsje meer moet zijn.

Iedere auto heeft van tijd tot tijd onderhoud of service nodig. De nieuwere auto’s gaan over het algemeen naar de dealer, de overige auto’s naar de vakgarage in de buurt, voor sommige zaken naar de fastfitters of het onderhoud gebeurt in
LEES MEER
Het Autosport onderdeel van BasRoos is een logisch gevolg van de eigen autosport activiteiten. Autosport kan bedreven worden op het circuit, maar onder beperkende omstandigheden ook op de openbare weg. Hier spreken we
LEES MEER
Een schokdemper is een belangrijk onderdeel van je auto als je het over prestaties en wegligging hebt. Zowel voor straat-auto's als voor auto's die we op het circuit gebruiken geldt hetzelfde: als je de aandrijf-, stuur- en remkrachten
LEES MEER