MOTOREN EN MOTORREVISIE

De meeste BMW's hebben van huis uit al motoren met voldoende vermogen. Een E30 325i heeft al gauw 170-180 pk, een E36 325i heeft er bijna 200 en een E36 M3 zit op 286 of 321. Daar kun je goed mee opschieten. Maar, er is meer en we willen meer!

 

Gaat een motor kapot dan is het goed om even na te denken. Maak je hem weer zoals 'ie was of ga je verder. Dit is het moment dat de motor toch uit elkaar moet en vaak is een aanpassing dan vrij eenvoudig te maken. Denk aan het volledig opfrissen (reviseren) van het blok, de al zo graag gewenste andere nokkenas of bijvoorbeeld het bewerken van de cilinderkop.

 

Wanneer je uit je huidige motor heel veel extra vermogen wilt halen en er is een grotere motor voor je auto beschikbaar, dan is dat vaak de beste en voordeligste keuze. Maar, je maakt dan wel weer gebruik van een 'oude' motor wat ook weer risico's met zich meebrengt.

 

Een motor betaalbaar opvoeren brengt meestal tot 25% extra vermogen. Wil je meer dan is dat een kostbare ingreep. Maar het kan wel. Wij beperken ons tot de klassieke motortuning: meer inhoud, nokkenassen, bewerkingen, in- en uitlaat aanpassingen en afstelling. Voor een turbo of een compressor kun je niet bij ons terecht.

 

Het doel van een motorpreparatie is meestal meer vermogen uit dezelfde basis-motor. Dit kan met speciale zuigers, nokkenassen, kleppen, krukassen, uitlaten enzovoort. Alle delen worden nauwkeurig afgestemd op het gebruik: wegen, meten, balanceren, polijsten, honen, frezen en meer. Zo ontstaat een motor voor een specifiek gebruik. Voor jouw BMW hebben we beproefde oplossingen. De betrouwbaarheid blijft aanwezig, de prestaties vebeteren van goed merkbaar tot heftig.

 

Ook leveren we speciale toepassingen op het gebied van de koppeling, koeling, olie, in- en uitlaat en natuurlijk een vrij-programmeerbaar motormanagement systeem. Er kan veel, het kost wellicht minder dan je denkt.

 

Wil je een motor getest hebben dan kan dit op onze motoren-proefbank. Dit kan alleen voor motoren van de genoemde BMW modellen. De motor moet hier voor uitgebouwd zijn en compleet aangeleverd met in- en uitlaat, kabelboom, computer enzovoort. Eventueel kunnen we de in- en uitbouw voor je verzorgen.

 

Wil je een betrouwbare vermogenstest dan kunnen we ook daar voor zorgen. Je krijgt een duidelijke vermogensuitdraai met uitleg en indien mogelijk adviezen. Geen cafe-pk's maar echte waarden.

 

Vaak levert je motor minder vermogen door onjuiste of defecte onderdelen of bijvoorbeeld  een niet correcte afstelling. Voor je dus gaat 'tunen' is het zaak om eerst dit te controleren. Ook hier valt dus nog wel wat winst te halen.

Iedere auto heeft van tijd tot tijd onderhoud of service nodig. De nieuwere auto’s gaan over het algemeen naar de dealer, de overige auto’s naar de vakgarage in de buurt, voor sommige zaken naar de fastfitters of het onderhoud gebeurt in
LEES MEER
Het Autosport onderdeel van BasRoos is een logisch gevolg van de eigen autosport activiteiten. Autosport kan bedreven worden op het circuit, maar onder beperkende omstandigheden ook op de openbare weg. Hier spreken we
LEES MEER
Een schokdemper is een belangrijk onderdeel van je auto als je het over prestaties en wegligging hebt. Zowel voor straat-auto's als voor auto's die we op het circuit gebruiken geldt hetzelfde: als je de aandrijf-, stuur- en remkrachten
LEES MEER