REMMEN

Wil je harder remmen? Geen probleem, we hebben oplossingen. De maximale remkracht wordt meestal bepaald door de maximale wrijving van de band. Echter, als je beter kunt doseren, de temperatuur onder controle hebt en de wegligging (dempers en veren) het hardere remmen een beetje helpen, kun je beduidend eerder stilstaan.

We hebben verschillende mogelijkheden: andere schijven, andere blokken, andere verhouding voor-achter, aangepaste remdrukregeling, andere remklauwen enzovoort.

Een remblok veranderen doet wonderen voor een straatauto. Kies je voor een sportieve versie van een remblok dan merk je dat je veel meer remkracht hebt, natuurlijk mits je banden nog grip over hebben. Wij leveren voor BMW remblokken van alle gangbare fabrikanten, met name EBC voor straat en trackday en Hawk voor straat en circuitgebruik. Maar ook Ferodo, Pagid en Performance Friction zitten in ons programma.

Schone velgen en hard remmen gaan meestal niet samen. Ben je dus gehecht aan je mooie velgen laat dan de serieuze remblokken liggen. Ook zal een beter (sport/race) remblok meer geluid produceren. Een remblok dat echt temperatuur nodig heeft zal koud wat minder remmen. Sport- en raceremblokken zijn ook daarom niet voor iedereen een juiste keuze. Laat je goed voorlichten!

Je remt er niet harder door maar staal-ommantelde remleidingen geven wel een beter rempedaalgevoel. Daardoor kun je nauwkeuriger remmen en dus eerder stilstaan. Een goede aanpassing is dus om al je rubber leidingen te laten vervangen door staal-ommantelde. Wij maken de leidingen pasklaar voor jouw auto, we gebuiken hiervoor rvs nippels en rvs ommantelde leidingen.

Auto’s met ABS zijn makkelijker te doseren dan zonder. Waarom: als je een keer wat probeert en er blokkeert een wiel dan raakt je auto niet direct in onbalans. Je krijgt dus meer de kans om beter te leren remmen. Uiteindelijk win je hier meters mee! Kun je perfect remmen probeer het dan eens zonder ABS.

Het is wel zaak dat alle wielen van dezelfde as gelijkmatig remmen. Hiervoor is een goede gangbaarheid van de bewegende remdelen heel belangrijk. Ook is dezelfde wieldruk per as belangrijk, race-auto’s worden niet voor niets ‘uitgewogen’. Wij kunnen zowel de auto uitwegen als de remdruk controleren. Ook een remklauwrevisie is voor ons geen probleem.

Harder remmen gaat gepaard met hogere temperaturen. Het sport- of raceremblok kan hier wel tegen, sommige standaard- en sportremschijven niet. Belangrijk is dat je altijd de remmen laat afkoelen tijdens de laatste kilometers. En stilstaan voor bijvoorbeeld een stoplicht met de voet op de rem is vragen om problemen.

Iedere auto heeft van tijd tot tijd onderhoud of service nodig. De nieuwere auto’s gaan over het algemeen naar de dealer, de overige auto’s naar de vakgarage in de buurt, voor sommige zaken naar de fastfitters of het onderhoud gebeurt in
LEES MEER
Het Autosport onderdeel van BasRoos is een logisch gevolg van de eigen autosport activiteiten. Autosport kan bedreven worden op het circuit, maar onder beperkende omstandigheden ook op de openbare weg. Hier spreken we
LEES MEER
Een schokdemper is een belangrijk onderdeel van je auto als je het over prestaties en wegligging hebt. Zowel voor straat-auto's als voor auto's die we op het circuit gebruiken geldt hetzelfde: als je de aandrijf-, stuur- en remkrachten
LEES MEER