AUTOSPORT VEILIGHEID

Voor de duidelijkheid: veiligheid maak je zelf! Hoe: door je rijstijl aan te passen aan de situatie. Onder iedere omstandigheid dien je je auto onder controle te hebben en te kunnen stilzetten in de ruimte die je kunt overzien. Dat je auto en jij sportief zijn betekent niet dat je je meer kunt veroorloven dan de andere medeweggebruikers. Neem je verantwoordelijkheid! Rijd je op een circuit dan dien je nog steeds rekening te houden met de andere deelnemers. Niets is zo vervelend als met schade naar huis gaan.

Als je voor extra veiligheid kiest bedenk dan dat je deze zaken meestal maar eenmaal koopt. Kies iets goeds, je gezondheid is wel wat waard. En op de totale uitgave is het vaak maar een beetje extra.

Stoelen: om beter te voelen wat je auto doet kun je kiezen voor een passende stoel, afgestemd op jouw lichaams-formaat en zitpositie. Een kuipstoel is een minimum eis wanneer je goed op een circuit wilt rijden. Je lichaam moet één zijn met de auto om alles te kunnen voelen. Een gewone autostoel is ongeschikt. Ook op de openbare weg heb je voordeel aan een goede kuipstoel als je sportief rijd. Je schuift veel minder heen en weer en je voelt sneller en beter wat je auto doet.

Daarnaast biedt een stoel in combinatie met de juiste gordels zeer veel veiligheid. De gordels en de stoel houden je op je plek wanneer het fout gaat. Dit kan zeer ernstige blessures voorkomen.

Er zijn vele soorten kuipstoelen verkrijgbaar, in uiteenlopende prijsklassen. Hier geldt vrijwel zonder uitzondering: hoe duurder hoe beter. Rijd je competitie informeer dan naar de geldende voorschriften. Soms is een FIA gekeurde stoel noodzakelijk, vaak is een 5e/6e gordelpunt verplicht. Ben jij de enige bestuurder van de auto dan kun je kiezen voor een vaste montage. Rijd er ook iemand anders, kies dan voor een slede. Er is een zeer ruime keus in stoelen van onder andere Corbeau, Sparco, QSP, Sandtler, OMP en Cobra.

Een stoel en een kooi passen samen vaak niet zo maar in jouw auto. De beperkte ruime maakt inbouw soms lastig. Laat je goed voorlichten en probeer altijd de stoel te passen voor je hem koopt. Ook pasklare sledes leveren vaak niet het gewenste resultaat. De stoel komt tegen de kooi en middenconsole aan of de totale hoogte wordt te veel. Je raakt dan met je hoofd of helm het dak of de kooi. Vaak wordt het dus een maatwerk frame om de stoel juist in jouw auto te plaatsen. Ook hier kunnen wij voor zorgen.

Gordels: bij een goede stoel horen ook goede gordels. Een kuipstoel heeft vaak de mogelijkheid om een vierpunts, een vijfpunts of een zespunts gordel te monteren. De vijfde en de zesde punt zijn belangrijk, zeker op het circuit. Daar is de kans het grootst om met hogere snelheid ergens tegenaan te rijden. Deze extra gordel verhindert het doorschuiven naar voor en, niet onbelangrijk, houdt de heupgordel op je bekken. Maak je een koprol dan blijf je goed in je stoel zitten. Zit je gordel goed strak dan is dit een absoluut reddend hulpmiddel mocht het fout gaan.

Een gordel houd je dus in je stoel en voorkomt dat je ongecontroleerd door de auto (of zelfs uit de auto) slingert. Maar ook tijdens een middagje driften is een goed strak zittende gordel een uitkomst. Niet alleen voor je veiligheid maar ook omdat je niet steeds je lichaamsgewicht vast hoeft te houden. Je rijd veel meer ontspannen en houd het ook langer vol.

Gordelbevestiging is belangrijk en wordt nog wel eens vergeten. Een slecht vastzittende gordel is net zo erg als geen of een ondeugdelijke gordel. Informeer voor jouw stoel en auto naar de mogelijkheden. In straat-auto's kunnen we extra gordelbevestigingspunten maken. In je racer worden over het algemeen de bevestigingspunten ingelast en de schoudergordels aan de kooi bevestigd. Bedenk dat een gordel bij autosport altijd aan een eigen bevestigingspunt moet zitten, dus niet aan de stoel zelf.

Het ziet er woest uit, een auto met een rolbeugel of veiligheidskooi. Leuk om te zien, maar het doet ook iets! Lees verder.

Kooien: een beugel achter de voorstoelen wordt voornamelijk gebruikt waar de mogelijkheid bestaat dat de auto omslaat. Een beugel voorkomt dat het dak naar binnen komt en beschermt zo de inzittenden. De inbouwruimte is niet zo groot, dus je kunt nog steeds gemakkelijk instappen en passagiers meenemen. Beugels worden echter weinig verkocht en de toepassing bij echt sportieve auto's is beperkt. Meestal wordt gekozen voor een volledige kooi.

Een beugel heeft vrijwel altijd een extra verbinding naar de achterschermen. Een losstaande beugel achter de voorstoelen heeft nauwelijks zin. Deze klapt om bij een koprol en biedt dus geen veiligheid. Merk op dat moderne cabrio’s wel iets dergelijks hebben maar daar is de gehele carrosserie op aangepast.

Een veiligheidkooi of rolkooi is een buizenstelsel dat langs de randen van het inzittenden compartiment loopt. Deze buizen zijn veelal sterker dan de carrosserie en voorkomen dat bij omslaan, zij-inrijding en voor-achter botsingen, de binnenruimte door indeuken zodanig vervormd dat de inzittenden klem komen te zitten of bijvoorbeeld doorbuigende dakstijlen met hun hoofd raken. in feite wordt overlevingsruimte gemaakt. Een kooi wordt ook wel een cel genoemd.

Hoe uitgebreider de kooi, hoe meer bescherming. Het materiaal van de kooi is belangrijk, de constructie echter maak het sterk. Zit de kooi op meer plekken aan de carrosserie vast en worden er meer buizen gebruikt dan wordt de constructie sterker. En dus veiliger. Bedenk wel dat de meest uitgebreide kooi in een straat-auto niet echt handig is. In en uitstappen wordt lastiger, passagiers meenemen kun je ook wel vergeten.

Daarnaast is natuurlijk het prijskaartje belangrijk. Een beugel kost een driehonderd euro, een simpele schroefkooi start bij vijfhonderd, een uitgebreide schroefkooi kost rond de twaalfhonderd euro. Ingelaste kooien starten bij duizend euro maar kunnen doorgaan tot vijfduizend euro. Een gemiddelde laskooi ligt rond de tweeduizend euro.

BasRoos Autosport levert beugels en kooien van de bekende merken Sparco, Wiegers en OMP. Deze kooien kunnen geschroefd worden maar ook gelast. Van eenvoudige kooien tot volledige cellen. Populair zijn de kooien van Wiechers: een schroefkooi op ingelaste verstevigingplaten met een kruis in de achterzijde, zij-inrijbeveiliging enkel of als kruis, dwarsversteviging (enkele buis of kruis) en een ingelaste buis voor de schoudergordels.

Een Wiechers kooi wordt op maat voor jouw auto gemaat: bekleding of niet, een schuifdak aanwezig, brede stoelen en autosport- of straatgebruik.

Met een beetje handigheid kan de kooi zelf gemonteerd worden. Ben je niet zo'n doe-het-zelver dan voeren wij de inbouw voor je uit. De kooien zijn leverbaar in staal of aluminium. Dit laatste materiaal is echter beduidend duurder, zeker als je het gepolijst wilt hebben. Wel heel erg super om te zien. Wordt voor autosport niet gebruikt. Goedkoper zijn de stalen uitvoeringen (St37, St52 of CrMo4). Wordt zwart of blank geleverd. Wil je het echt af hebben dan laten spuiten of nog beter poedercoaten. Iedere kleur spuiten is mogelijk, poedercoaten kleur na overleg (poedercoat is wel veel sterker dan spuiten).

Let op, de meeste kooien en beugels hebben een levertijd van enkele weken. Voor BMW E30 en E36 zijn de modellen van Wiechers op voorraad.

Stuur: een goed in de hand liggend stuur is essentieel voor zuiver stuurwerk. De meeste serie/standaard sturen zijn te dun, te groot en te glad. Kies daarom voor een ander sportstuur, inclusief naaf. De sturen zijn in verschillende dieptes verkrijgbaar. Makkelijk om de juiste stuurpositie te kiezen.

Ga je ook voor de stoel, kies dan eerst de stoel en daarna het stuur! Durf je het aan neem dan ook een paar handschoenen, zeker op het circuit. Je handen worden snel vochtig, het stuur wordt glad. Een handschoen neemt het vocht op en je houdt maximaal grip.

Kleding: op straat dien je je dusdanig te gedragen dat jij en anderen niet in gevaar komen. Daar is de wens voor veilige kleding dus veel minder. Rijd je echter trackdays of circuitdagen dan is een minimale uitrusting toch wel wenselijk. Een helm is verreweg het belangrijkst. Je hoofd is kwetsbaar, bescherming is een must. Denk niet alleen aan je hoofd naar voor, maar vooral ook aan de zijkant. Een klap aan de zijkant van je hoofd is veel gevaarlijker dan met je hoofd op de ruitstijl of de voorruit. Heb je een kooi, bekleed deze dan met speciaal kooischuim (geen buis-isolatieschuim).

Handschoenen zijn echt heerlijk, gewoon doen.

Voor driften is het wellicht wat overdreven, maar voor trackdays en andere circuitdagen is een pak wel gewenst. Niet alleen de bescherming (enkele seconden!) bij brand maar ook de mogelijkheid om je aan de schouderflappen uit de auto te trekken zijn belangrijk. Tijd is kostbaar bij een ongeval, dus iedere seconde telt. Korte mouwen zijn wel lekker luchtig, maar bij een ongeval kun je je armen vreselijk open halen aan alles om je heen. Bescherm je armen dus minimaal met lange mouwen.

Een goede raceschoen helpt bij het goed aanvoelen van de pedalen. Maar ook de antisliplaag zorgt er voor dat je niet van je pedalen afschiet. Voorkom ook dat de bodem van je auto nat kan worden. Je hebt vaak geen tijd om een tweede keer aan te remmen!

En verder: zorg er voor dat er geen losse dingen in je auto liggen. Op straat en op het circuit kan het overal tussen schieten.Bij een aanrijding wordt een los liggend ding een gevaarlijk projectiel. Haal losse delen uit de koffer, zet je accu extra vast. Vaak is een extra strip over de accu verplcht. Scherm de accupolen af.

Ruim het interieur op. Een rondhobbelend flesje leid af en je hebt alle aandacht nodig bij het rijden.

Verwijder scherpe delen uit het interieur. Verwijder je het deurpaneel, monteer dan een aluminiumplaat. Een binnenkomend raammechanisme is niet erg lekker voor je elleboog of onderarm.

Ga je naar het circuit zorg er dan voor dat je goed uitgerust bent. Autorijden op het scherpst is inspannend, je moet fris en alert zijn. Dat je daarom geen alcohol, medicijnen of drugs gebruikt spreekt voor zich. Eet en drink voldoende. Neem af en toe rust en loop rond je auto. Kijk naar banden, remmen, uitlaat en controleer olie, water/koelvloeistof.

Alleen als je begrijpt dat autosport gevaarlijk kan zijn en je hier de nodige maatregelen voor neemt kom je ongeschonden de dag door. En bedenk: s'avonds lekker naar huis rijden is de mooiste afsluiting van de dag

Iedere auto heeft van tijd tot tijd onderhoud of service nodig. De nieuwere auto’s gaan over het algemeen naar de dealer, de overige auto’s naar de vakgarage in de buurt, voor sommige zaken naar de fastfitters of het onderhoud gebeurt in
LEES MEER
Het Autosport onderdeel van BasRoos is een logisch gevolg van de eigen autosport activiteiten. Autosport kan bedreven worden op het circuit, maar onder beperkende omstandigheden ook op de openbare weg. Hier spreken we
LEES MEER
Een schokdemper is een belangrijk onderdeel van je auto als je het over prestaties en wegligging hebt. Zowel voor straat-auto's als voor auto's die we op het circuit gebruiken geldt hetzelfde: als je de aandrijf-, stuur- en remkrachten
LEES MEER