In 1995-1996 startte het DNRT met een BMW 318Ti cup. 25 BMW's werden aangekocht en klaargemaakt voor deze cup. Doelstelling was een cup van gelijkwaardige auto's te hebben die betrouwbaar zijn en relatief voordelig als racer gebruikt konden worden.
De opzet slaagde en jarenlang was dit een zeer vriendelijke en vooral veel race-plezier gevende raceklasse. Maar, de rijders van het eerste uur zochten nieuwe uitdagingen en nieuwe rijders melden zich slechts mondjesmaat aan.
Na bijna vijftien jaar worden de oude auto's weer opgezocht, klaargemaakt voor het racen en er worden zelfs nieuwe auto's gebouwd. Bas Roos Autosport bouwt twee van deze racers. Het technisch reglement is door de jaren heen nauwelijks gewijzigd zodat de nieuwe auto's technisch vergelijkbaar zijn met de auto's van het eerste uur.
Gebleven zijn onder andere de Wiechers schroefkooi (nu met uitgebreide flankbescherming, een extra kruis in de C-stijl en een gordelbuis), het Intrax onderstel, 16" velgen met de welbekende Toyo 888 banden. Alle overige delen dienen standaard te blijven, hetgeen de cup betaalbaar houdt.
Inmiddels staan er weer tien tot twaalf auto's aan de start en de verwachting is dat dit begin 2013 een nog groter aantal zal zijn.
Het mooie aan deze cup is dat er vrijwel altijd aan DNRT evenementen deelgenomen kan worden: sprintraces, endurances, winter- en zomdercompetitie (WEC en ZEC). De klassering is altijd in de eigen klasse, dus volop mogelijkheid om een keer eerste te worden!
De BasRoos Compacts zijn uiteraard uitgevoerd in de bekende kleurstelling geel/zwart. De eerste races zijn gereden, de lol-factor is maximaal, de strijd eveneens. We rijden nu in het middenveld, we doen ons best om de oude rotten volgend jaar van de troon te stoten (naar DNRT gebruik zonder schade uiteraard). Houd ons in de gaten. Voor meer info kijk op de DNRT site: www.dnrt.nl.