ONDERSTELLEN

Een schokdemper is een belangrijk onderdeel van je auto als je het over prestaties en wegligging hebt. Zowel voor straat-auto's als voor auto's die we op het circuit gebruiken geldt hetzelfde: als je de aandrijf-, stuur- en remkrachten niet op de weg krijgt dan is je auto, zeker in lastige situaties, onbestuurbaar en dus onbeheersbaar. En kun je de prestaties van jouw auto niet op de weg overbrengen.

Bij een straatauto ligt de nadruk vooral op grip in combinatie met comfort. Je merkt pas dat een schokdemper het niet meer goed doet in situaties van slecht wegdek met sturen en remmen. De wielen verliezen grip, de auto stuurt niet de gewenste richting op of remt slechts matig. Is het nat dan verslechtert dit nog meer. Meestal is er sprake van een lekkende demper waar de olie en/of de gasdruk uit verdwenen is. Vervangen is noodzakelijk, altijd paarsgewijs per as.

Bij een circuit-uitgevoerde auto vergeten we het comfort en gaat alles richting meer grip. De auto wordt veelal voorzien van dempers en veren die stugger zijn, vaak is een hardheid-verstelling van de demper aanwezig. In combinatie met (andere) stabilisatoren gaan we op zoek naar de maximale grip om daarmee zo hoog mogelijke bochtsnelheden, acceleratie- en remprestatie te krijgen.

Bij dit alles geldt zeker niet hoe harder hoe beter. Een onderstel dient afgestemd te zijn op het voertuig, het gebruik en de omstandigheden. Het is de kunst een goede balans te vinden tussen de verschillende factoren. Pas als dat evenwicht er is heb je een beter presterende auto.

Onze fabrikanten/leveranciers beschikken over jarenlange ervaring op dit gebied. Samen met onze kennis van de BMW's en het circuit-rijden kunnen we voor vrijwel elke BMW een specifieke set samenstellen en monteren. Deze kennis kunnen we voor een groot deel ook gebruiken voor de andere automerken waar zij dempers voor maken. Wij hebben daar wel minder rij-ervaring mee.

Montage van een demperset vereist een inspectie van alle onderstel-componenten. Zowel bij een straat- als een circuitauto dienen alle ophangpunten in orde te zijn: geen slappe of gescheurde rubbers, geen speling op fusee- en stuurkogels, geen wiellagerspeling enzovoort. Door de vaak stuggere veren en dempers worden de andere onderdelen zwaarder belast. Kunnen deze vervormen of speling hebben dan zal tijdens het rijden de wielstand ongecontroleerd veranderen. Resultaat: de auto stuurt slecht en is gevoelig voor weg-invloeden. Uiteraard dient een auto opnieuw uitgelijnd te worden als er onderstel-onderdelen vervangen zijn. Bij een circuitauto kiezen we vaak een afwijkende uitlijnwaarde, afhankelijk van het gebruik en het type band.

 

Iedere auto heeft van tijd tot tijd onderhoud of service nodig. De nieuwere auto’s gaan over het algemeen naar de dealer, de overige auto’s naar de vakgarage in de buurt, voor sommige zaken naar de fastfitters of het onderhoud gebeurt in
LEES MEER
Het Autosport onderdeel van BasRoos is een logisch gevolg van de eigen autosport activiteiten. Autosport kan bedreven worden op het circuit, maar onder beperkende omstandigheden ook op de openbare weg. Hier spreken we
LEES MEER
Een schokdemper is een belangrijk onderdeel van je auto als je het over prestaties en wegligging hebt. Zowel voor straat-auto's als voor auto's die we op het circuit gebruiken geldt hetzelfde: als je de aandrijf-, stuur- en remkrachten
LEES MEER